Dlaczego prawnicy nie budują marki osobistej?

Artykuł

Czy prawnik powinien budować markę osobistą?

W branży prawniczej mamy do czynienia z pewnym rozdźwiękiem w tej sprawie. Z jednej strony mamy osoby, które uważają, że kodeks etyki prawniczej i status zawodu zaufania społecznego powoduje, że wszelkie działania wizerunkowe nie są mile widziane, ponieważ może wkradać się kłamstwo, manipulacja oraz inne negatywne obszary, które paradoksalnie wpłyną na wizerunek. Z drugiej strony mamy prawników, którzy zdecydowanie uważają, że dziś - w dobie konkurencji na rynku prawniczym - budowanie rozpoznawalności i obecności w świadomości odbiorców, jest działaniem obowiązkowym.

Jednak problem rozpoczyna się w momencie, kiedy przechodzimy już do praktyki...

Po rozmowach z przedstawicielami branży zauważam 3 zasadnicze powody, które powodują, że prawnicy nie budują profesjonalnie swojej marki osobistej:

Brak dostatecznej wiedzy o budowie marki osobistej

To chyba najbardziej zaskakująca przyczyna, choć do przewidzenia.

Zaangażowanie w rozwój oraz osadzenie się w środowisku prawniczym, kosztuje dużo sił i czasu, co przekłada się na zaangażowanie w inne dziedziny. Stąd braki w wiedzy o budowaniu marki osobistej...

... i nie mam tutaj na myśli zasad tworzenia marki osobistej i budowania strategii marketingowej. Mam na myśli przede wszystkim mechanizmy, które dziś są najważniejsze, a więc: wyznawane wartości, sposób narracji, innowacyjność, dostosowanie przekazu etc. Tego niestety nie widać w większości przykładów osób, które już się na jakiekolwiek działania zdecydowały.

Brak czasu

Chyba najbardziej prawdziwy i obiektywny powód, o którym wspomniałem już wcześniej. Zaangażowanie w "walce" z konkurencją na rynku, klienci, rozprawy sądowe, pisma do przygotowania, spotkania z klientami... gdzie znaleźć czas na budowanie marki osobistej?! Jestem w stanie zgodzić się z tym argumentem, natomiast w trakcie rozmów daję dwa rozwiązania:

  • potraktuj markę osobistą perspektywy obowiązkowego punktu dnia, a nie zajęcia "po godzinach" - to oznacza oczywiście całkowitą zmianę myślenia o marce osobistej i wyciągnięcie jej z ostatniego miejsca na check liście, na jedno z pierwszych.
  • zatrudnij/zaangażuj osoby, które wspomogą profesjonalnie budowanie marki osobistej - z perspektywy długofalowej działania przyniosą efekt.

Brak odwagi

To najbardziej absurdalny i zaskakujący powód. Dlaczego?

Przecież prawnicy "walczą" w imieniu klienta, bronią go podczas rozpraw, przekonują do swoich racji... odwaga powinna być tutaj na pierwszym miejscu i często jest! Ale tylko w tym obszarze.

W kontekście budowania wizerunku ujawniają się pewne demony, takie jak:

  • bojaźń przed oceną otoczenia (nie mogę popełnić przecież błędu...);
  • obawa przed podaniem błędnych informacji;
  • "co powie na to środowisko... zjedzą mnie...";
  • narażenie się na potencjalny hejt.

Te czynniki powodują, że odwaga, która jest na sali sądowej, nagle traci się w przestrzeni internetowej (oczywiście zdarzają się wyjątki, ale jest to niewielki procent całości).

Większe rozszerzenie we fragmencie mojego webinaru dla branży prawniczej >>>

* * *

Autor:

Bartłomiej Machnik

*  *  *

NOWOŚĆ!

Abonament szkoleniowy na wszystkie szkolenia, webinary i konferencje (online) z najnowszych zmian w prawie . Sprawdź szczegóły >>>

 

Polecane wydarzenia

Wydawca:
MustReadMedia
Must Read Media
ul. Jugosłowiańska 15b/40
03-984 Warszawa
Social media:

Zobacz także: